maandag 27 januari 2020

Wat heeft Antroposofische Gezondheidszorg ons gebracht?



In een tijd waarin we herdenken dat deze alternatieve, complementaire vorm van geneeskunde honderd jaar geleden is ontwikkeld door Ita Wegman op adviezen van de geestelijk vader Rudolf Steiner is dat een moeilijke vraag. In Eindhoven zijn een reeks bijeenkomsten gepland. Zie ook 
https://welzijnengezondheid.blogspot.com/2020/01/een-eeuw-antroposofische-gezondheidszorg.html

Kort geleden werd ook stilgestaan bij het feit dat de Waldorf pedagogie, in Nederland bekend onder de naam Vrije school onderwijs, ook een geesteskind van Rudolf Steiner (1861-1925) 100 jaar bestond en dat kreeg wel wereldwijde aandacht. In veel Europese landen is hieraan aandacht besteedt en het succes is ook gemakkelijker vast te stellen op basis van het aantal scholen en populaties leerlingen. Dan is meteen duidelijk dat de groei bijna exponentieel is en dus steeds populairder is. Zie ook
https://vrijescholen.blogspot.com/2019/10/waar-staan-we-na-een-eeuw-vrijeschool.html


Enigszins daarmee vergelijkbaar is de erkenning van Steiner’s visie  op kringlooplandbouw, onder de naam Biologisch Dynamische(BD-) Landbouw die ook al een eeuw bestaat. Ook daar zien we de laatste decennia een duidelijke groei en uitbreiding van het aantal boerderijen en landbouwareaal.
https://ekologischebiologischelandbouw.blogspot.com/2018/09/kringlooplandbouw-heeft-de-toekomst.html en ook
https://ekologischebiologischelandbouw.blogspot.com/2014/10/sekem-een-door-mensen-gemaakte-oase.html

In schril contrast daarmee is de maatschappijvisie van Rudolf Steiner, die bekend staat onder de naam “maatschappelijke of sociale driegeleding”. Dat gedachtegoed leeft slechts in kleine groepjes mensen verdeeld over Europa, maar krijgt geen vaste grond onder de voeten. Voor het gebied van de economie heeft de maatschappijvisie van Steiner veel overeenkomsten met het socialisme en lijkt momenteel niet erg populair in een zeer liberale tijdgeest.

Voor de antroposofische gezondheidszorg als stroming geldt waarschijnlijk een tussenpositie. Het is niet zeer populair of sterk groeiend, maar heeft zeker ook geen marginale bekendheid. Het aantal gezondheidscentra voor antroposofische medische zorg is redelijk verspreid over Nederland en telt bij elkaar wel duizenden aangesloten patiënten. Tel je daar de ouderen- en gehandicaptenzorg op antroposofische grondslag bij dan verdubbelen die aantallen.  

Misschien ligt dat aan het feit dat deze gezondheidsvisie vaak samen genoemd wordt met  een groep religieuzen, die als principiële zwarte kousen-mensen worden betiteld en tegen alle vormen van vaccinaties en bloedtransfusies zijn. Antroposofische artsen zijn ook voorzichtig als het om vaccinaties van baby’s tegen bepaalde kinderziektes gaat. In hun visie dragen kinderziekten (indien niet levensbedreigend) juist bij aan de gezondmaking en versterking van het  immuunsysteem en  de “ik-wording” van kinderen. De antroposofen staan daarin niet helemaal alleen . Er zijn ook ervaren huisartsen (oa dr. Moolenburgh) en immunologen die waarschuwen voor kindervaccins, die ook gezondheidsschade kunnen opleveren en niet veilig zijn omdat er gevaarlijke stoffen in zitten en nooit gedegen wetenschappelijk zijn getest.  

Als je de antroposofische Geneeskunde zou moeten typeren dan is het een complementaire (dus aanvullende op reguliere) natuurgeneeskunde, die deels ook te plaatsen is in de hoek van de homeopathie die werkt met verdunde, gepotentiëerde preparaten/medicijnen.  
Aansluitend bij het drie- en vierledige mensbeeld dat Rudolf Steiner ons gegeven heeft op basis van zijn geesteswetenschappelijke onderzoek verruimt hij de geneeskundige behandeling ook door naast het fysiek lichaam ook het ether- en astraal lichaam (ook wel ziel en ik-geest) erbij te betrekken. Zijn aanvullende aangegeven therapieën van ritmische massage, kunstzinnige of kleurtherapie en heileuritmie werken genezend vanuit een breder perspectief. Zo heeft een recent promotie-onderzoek in 2020 aangetoond dat kunstzinnige therapie positief werkt op mensen met angststoornissen.
Zie ook de holistische geneeskunde van dr. Hamer   https://welzijnengezondheid.blogspot.com/2018/10/revolutionaire-gezondheidsvisie.html
of ook de geneeskracht van water om lichaamsprocessen te herstellen.
https://welzijnengezondheid.blogspot.com/2017/07/het-goedkoopste-medicijn-is-water.html

De erkenning van deze antroposofische geneeskunst door de reguliere wetenschap is altijd nog heel moeizaam zoals ook de homeopathie, die veel langer bestaat, ook nog steeds omstreden is en niet de erkenning krijgt die het verdient. Inmiddels zijn er voldoende gedegen wetenschappelijke studies uitgevoerd naar de positieve effecten van homeopathische geneesmiddelen en juist ook bij dieren heel positief uitwerken. Juist bij dieren zou de zelfsuggestie of het placebo-effect niet kunnen optreden.
De reguliere wetenschap wil echter ook kunnen verklaren waarom een medicijn werkt. Tot nu toe lukt dat niet omdat chemisch/fysisch gezien de “verdunde” homeopathische en antroposofische geneesmiddelen geen werkzame bestanddelen meer kunnen hebben. Als er geen molecuul van het werkzame bestanddeel meer in de oplossing zit, kan het toch ook niet werken??  Het antroposofische medicijn Iscador, waarin de werkzame bestanddelen van de maretak zitten heeft wel een bewezen positieve werking bij kankerpatiënten in hun herstel na bestralingen en chemokuren. Iscador is echter niet alleen te gebruiken  als effectief kankermedicijn.    

Het andere dilemma schuilt in het feit dat de reguliere geneeskunde eist dat nieuwe medicijnen en behandelingen getest worden in zogenaamde dubbelblinde onderzoeken. Dat houdt in dat zowel de patiënt als ook de behandelaar niet weet of hij/zij een nepmedicijn , een placebo (zoals opgeloste suiker) krijgt of het echte medicijn. Pas als de resultaten van het medicijn significant beter zijn dan het nepmiddel dan volgt pas erkenning.  Klassieke homeopathische artsen beweren echter dat alleen “paardenmiddelen” werken voor grote groepen mensen maar dat homeopathische middelen juist specifiek bedoeld zijn voor unieke, individuele mensen met bepaalde klachten.  Als reguliere medicijnen daaraan voldoen bestaat de kans over overdosering en overbehandeling. Dit kun je ook afleiden uit het feit dat doodsoorzaak nummer 3 nà kanker- en hart/vaat- ziekten “geneesmiddelen” zijn. Die onderzoeken zijn zeer kapitaals- en arbeidsintensief en worden tegenwoordig bijna alleen in opdracht van grote farmaceutische bedrijven en onder begeleiding van een wetenschappelijke staf uitgevoerd. Alleen te patenteren en te octrooieren medicijnen zijn interessant en lucratief, omdat je  daarover het alleenrecht hebt gedurende een aantal jaren en dus ook de prijzen  kunt dicteren. In Nederland als zeer welvarend land zijn juist de medicijnprijzen bovengemiddeld hoog en bestaat er ook een zekere schaarste (lees tekorten) aan medicijnen anno 2020.        

In de jaren ‘70 en ‘80 van de vorige eeuw was het Nederlandse gezondheidszorgstelsel met particuliere en ziekenfondspatiënten nog ruimhartig en werden antroposofische en homeopathische geneesmiddelen erkend en vergoed. Inmiddels is dat niet meer het geval of alleen in uitzonderingsgevallen met speciale extra aanvullende zorgverzekeringen. In doorsnee apotheken zijn de Weleda- en Wala-medicijnen ook geleidelijk aan verdwenen. Ze zijn nu bijna alleen nog in drogisterijen te vinden.    

Samenvattend kun je stellen dat de echte doorbraak van de Antroposofische Geneeskunde misschien nog moet komen, zodat de hele mensheid de weldadige invloed ervan zal gaan ondervinden en ervaren.