Het gerestaureerde oude deel van het gemeentehuis met op de voorgrond het beeld van Willibrordus |
In het net opengestelde en herbouwde Gemeentehuis, dat nu omgedoopt is tot "Huis van Waalre" zijn ook de Gemeenteraadsverkiezingen gehouden op 21 Maart 2018.
Na 4 jaar een coalitie van VVD, D66, CDA en PvdA wordt het misschien tijd voor iets nieuws. De vierpartijen coalitie was toen zeker spannend en nieuw en pas in 2017 lukte het ook in de landelijke politiek om een regering samen te stellen met de vier partijen VVD, D66, CDA en CU. Voor een meerderheid in de raad was de zetel van de PvdA niet echt nodig, maar voor de portefeuilleverdeling kwam het wel goed uit. Alle partijen kregen een wethouder waarbij de PvdA in de persoon van Paul van Liempd de onderwerpen minimabeleid, duurzaamheid, burgerparticipatie op zijn bordje kreeg.
Het akkoord in Waalre had de mooie maar nietszeggende titel: "Samen verder met de kracht van Waalre"!? In een 14 bladzijden tellend document zijn de doelstellingen of beter intenties uitgeschreven in een beleids- en bestuursakkoord.
Informatiezuil in de ontvangsthal |
Het is zeker een gemis dat de lokale partijen Zelfstandig Waalre 14 (ZW14) en Aalst Waalre Belangen (AWB) de afgelopen vier jaar aan de zijlijn hebben gestaan en oppositie moesten voeren. Na enkele jaren werd steeds duidelijker dat de coalitie de oppositie steeds verder weg hield, waardoor de sfeer grimmig en frustrerend werd. Sommigen sprake zelfs van verziekte verhoudingen. Als de vier landelijke partijen die zo verschillend zijn toch samen een coalitie vormen dan is het zeker op basis van een verwaterd akkoord.
In 2014 was D66 de grootste partij met 4 zetels van de in totaal 17 gemeenteraadszetels. Kort daarop met 3 zetels kwamen AWB, VVD en CDA.
Het is heel spannend of er in 2018 een belangrijke verschuiving zal gaan optreden. Wordt D66 afgerekend op regeringsdeelname en het afschaffen van de referendumwet? Ook het "akkefietje" met een geschonken flat voor Alexander Pechtold speelt mogelijk daarbij een rol. Wat zullen VVD en CDA gaan doen in onze gemeente? Zeker spannend is het voor de PvdA. Houden zij hun zetel of gaan ze misschien verdwijnen?
Spreuk in de hal |
Gemeentehuis bestaat uit oude gerestaureerde deel met raadszaal en nieuwbouw. |
Wat heeft vier jaar coalitiebeleid opgeleverd?
Het is moeilijk om een sluitend oordeel daarover te geven maar er zijn duidelijke uitschieters.
Hoewel Waalre een financieel gezonde gemeente was, heeft men de afgelopen jaren teveel uitgegeven voor jeugdzorg. Deze nieuwe taak is door de landelijke overheid overgedragen aan de gemeentes. De participatiewet, delen uit de AWBZ, een gewijzigde WMO, de jeugdwet en elementen van passend onderwijs zijn onder verantwoordelijkheid van de gemeente gekomen. Nieuw en deels onbekend terrein met de nodige financiële risico's zo is wel gebleken. Na de vastgestelde forse overschrijdingen van de budgetten voor jeugdzorg is er meteen een brandbrief gegaan naar Den Haag met het verzoek om extra geld. Voor een twintigtal regiogemeenten ging het in totaal wel om € 20 miljoen in 2016 en een kleiner verwacht bedrag voor 2017.
De gemeentelijke belastingen zijn gelukkig niet schrikbarend verhoogd, maar zijn toch hoger dan in buurgemeente Valkenswaard. Toch vreemd voor een gemeente met zoveel miljoenenpanden binnen haar grenzen. De inkomsten van de onroerend zaak belasting (ozb) zouden navenant moeten zijn.
Dat er een nieuwe politiek moet komen is wat mij betreft wel duidelijk. De verkeersproblematiek op de doorgaande weg N69 door Aalst is al jaren , ja bijna decennia lang een twistpunt. Het doorgaande vrachtverkeer zorgt voor gevaarlijke situaties en daarnaast voor héle slechte lucht met hoge concentraties fijnstof en kooldioxiden. Zie ook http://welzijnengezondheid.blogspot.nl/2010/09/inspraak-rondom-n69.html
Aangezien het om een provinciale weg gaat heeft de Gemeente Waalre al decennia lang niet het lef om in te grijpen, terwijl luchtkwaliteit wél haar zorg zou moeten zijn.
http://welzijnengezondheid.blogspot.nl/2009/10/luchtkwaliteit-al-jaren-slecht.html
Veel aandacht is er de afgelopen tijd geweest voor het nieuwe afvalophaalsysteem waarvoor een fietskar gebruikt wordt. Na een succesvolle proef wil men het gaan uitrollen voor heel Waalre. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is dit misschien een idealistisch project, maar daarmee lijken oude tijden weer terug te keren voor de schillen- en lompenboer. Is dit de toekomst? Heeft Waalre daarvoor dan kortgeleden nog een eigen vuilnisophaalwagen aangeschaft?
Een positief punt de afgelopen jaren is het initiatief geweest voor een vorm van meer directe democratie. Men heeft in 2015 een W100 georganiseerd met willekeurige burgers en ondernemers die zelf onderwerpen mochten agenderen. De resultaten waren echter niet zeer opzienbarend en zijn bijna een stille dood gestorven. Jammer van een mooi idee dat wetenschappelijk is uitgewerkt door Reijbroeck in zijn boek "Tegen Verkiezingen" en dat in veel grote steden navolging heeft gekregen door een Top G1000 zoals ook o.a. in Eindhoven in 2016. Zie ook http://driegeleding.blogspot.nl/2015/11/gemeente-waalre-houdt-burgertop.html
Voor de G1000 in Eindhoven zie http://driegeleding.blogspot.nl/2016/06/is-g1000-in-eindhoven-een-succes.html
en http://driegeleding.blogspot.nl/2016/06/is-g1000-in-eindhoven-een-succes.html
Begin 2018 is de Gemeente Waalre met een nieuw burgerinitiatief gekomen en hebben een groot aantal burgers een brief ontvangen of zij bereid zijn mee te doen met regelmatig af te nemen enquêtes in het kader van een inwonerspanel. Je kunt je er ook zelf voor aanmelden als je ouder bent dan 16 jaar én inwoner van de gemeente Waalte. Aangezien ik ook was benaderd heb ik mijn voorlopige medewerking toegezegd onder de voorwaarde dat de uitkomsten van de onderzoeken wel teruggekoppeld worden naar de deelnemers én dat het daarnaast transparant is tot welke adviezen het leidt richting de Gemeente Waalre. Het moet meer zijn dan een interesse-peiling en zou moeten leiden tot meer directe inspraak.
Op basis van de voorlopige uitslagen wordt AWB de grootste partij met 4 zetels, gevolgd door twee andere partijen namelijk VVD en D66 die ieder 3 zetels krijgen, dan CDA, GL en ZW14 met 2 zetels en als laatste PvdA met 1 zetel. Dat betekent dat AWB als grootste partij het voortouw mag nemen in de coalitievorming, waarbij dus eindelijk de lokale partij een beslissende stem zal krijgen. Tijd dus voor nieuwe politiek.
In de week van 9 april werd bekendgemaakt dat er een overeenstemming is bereikt in Waalre. Met notabene 5 partijen (AWB, ZW14, GL, VVD en CDA) wordt de nieuwe coalitie gevormd. Dat is een ruime meerderheid en leidt ertoe dat PvdA en D66 de oppositie zullen gaan vormen. Het heeft veel mensen verrast omdat men verwacht hadden dat behalve de twee lokale partijen en aangevuld met GL nog maar 1 partij nodig was om een meerderheid te halen in de gemeenteraad. Misschien is dit akkoord onder druk ontstaan omdat een falen van AWB zou kunnen leiden tot verlenging van de oude coalitie die ook na de verkiezingen toch nog een meerderheid heeft met 9 zetels. Dan zouden de lokale partijen weer buiten spel staan.
Nu is het afwachten wat voor inhoudelijk akkoord eruit komt rollen??!! Dat is nog niet bekend.
Het is moeilijk om een sluitend oordeel daarover te geven maar er zijn duidelijke uitschieters.
Hoewel Waalre een financieel gezonde gemeente was, heeft men de afgelopen jaren teveel uitgegeven voor jeugdzorg. Deze nieuwe taak is door de landelijke overheid overgedragen aan de gemeentes. De participatiewet, delen uit de AWBZ, een gewijzigde WMO, de jeugdwet en elementen van passend onderwijs zijn onder verantwoordelijkheid van de gemeente gekomen. Nieuw en deels onbekend terrein met de nodige financiële risico's zo is wel gebleken. Na de vastgestelde forse overschrijdingen van de budgetten voor jeugdzorg is er meteen een brandbrief gegaan naar Den Haag met het verzoek om extra geld. Voor een twintigtal regiogemeenten ging het in totaal wel om € 20 miljoen in 2016 en een kleiner verwacht bedrag voor 2017.
De gemeentelijke belastingen zijn gelukkig niet schrikbarend verhoogd, maar zijn toch hoger dan in buurgemeente Valkenswaard. Toch vreemd voor een gemeente met zoveel miljoenenpanden binnen haar grenzen. De inkomsten van de onroerend zaak belasting (ozb) zouden navenant moeten zijn.
Dat er een nieuwe politiek moet komen is wat mij betreft wel duidelijk. De verkeersproblematiek op de doorgaande weg N69 door Aalst is al jaren , ja bijna decennia lang een twistpunt. Het doorgaande vrachtverkeer zorgt voor gevaarlijke situaties en daarnaast voor héle slechte lucht met hoge concentraties fijnstof en kooldioxiden. Zie ook http://welzijnengezondheid.blogspot.nl/2010/09/inspraak-rondom-n69.html
Aangezien het om een provinciale weg gaat heeft de Gemeente Waalre al decennia lang niet het lef om in te grijpen, terwijl luchtkwaliteit wél haar zorg zou moeten zijn.
http://welzijnengezondheid.blogspot.nl/2009/10/luchtkwaliteit-al-jaren-slecht.html
Veel aandacht is er de afgelopen tijd geweest voor het nieuwe afvalophaalsysteem waarvoor een fietskar gebruikt wordt. Na een succesvolle proef wil men het gaan uitrollen voor heel Waalre. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid is dit misschien een idealistisch project, maar daarmee lijken oude tijden weer terug te keren voor de schillen- en lompenboer. Is dit de toekomst? Heeft Waalre daarvoor dan kortgeleden nog een eigen vuilnisophaalwagen aangeschaft?
foto: Fiets en vuilnisophaalkar (ED) |
Een positief punt de afgelopen jaren is het initiatief geweest voor een vorm van meer directe democratie. Men heeft in 2015 een W100 georganiseerd met willekeurige burgers en ondernemers die zelf onderwerpen mochten agenderen. De resultaten waren echter niet zeer opzienbarend en zijn bijna een stille dood gestorven. Jammer van een mooi idee dat wetenschappelijk is uitgewerkt door Reijbroeck in zijn boek "Tegen Verkiezingen" en dat in veel grote steden navolging heeft gekregen door een Top G1000 zoals ook o.a. in Eindhoven in 2016. Zie ook http://driegeleding.blogspot.nl/2015/11/gemeente-waalre-houdt-burgertop.html
Voor de G1000 in Eindhoven zie http://driegeleding.blogspot.nl/2016/06/is-g1000-in-eindhoven-een-succes.html
en http://driegeleding.blogspot.nl/2016/06/is-g1000-in-eindhoven-een-succes.html
Begin 2018 is de Gemeente Waalre met een nieuw burgerinitiatief gekomen en hebben een groot aantal burgers een brief ontvangen of zij bereid zijn mee te doen met regelmatig af te nemen enquêtes in het kader van een inwonerspanel. Je kunt je er ook zelf voor aanmelden als je ouder bent dan 16 jaar én inwoner van de gemeente Waalte. Aangezien ik ook was benaderd heb ik mijn voorlopige medewerking toegezegd onder de voorwaarde dat de uitkomsten van de onderzoeken wel teruggekoppeld worden naar de deelnemers én dat het daarnaast transparant is tot welke adviezen het leidt richting de Gemeente Waalre. Het moet meer zijn dan een interesse-peiling en zou moeten leiden tot meer directe inspraak.
Op basis van de voorlopige uitslagen wordt AWB de grootste partij met 4 zetels, gevolgd door twee andere partijen namelijk VVD en D66 die ieder 3 zetels krijgen, dan CDA, GL en ZW14 met 2 zetels en als laatste PvdA met 1 zetel. Dat betekent dat AWB als grootste partij het voortouw mag nemen in de coalitievorming, waarbij dus eindelijk de lokale partij een beslissende stem zal krijgen. Tijd dus voor nieuwe politiek.
In de week van 9 april werd bekendgemaakt dat er een overeenstemming is bereikt in Waalre. Met notabene 5 partijen (AWB, ZW14, GL, VVD en CDA) wordt de nieuwe coalitie gevormd. Dat is een ruime meerderheid en leidt ertoe dat PvdA en D66 de oppositie zullen gaan vormen. Het heeft veel mensen verrast omdat men verwacht hadden dat behalve de twee lokale partijen en aangevuld met GL nog maar 1 partij nodig was om een meerderheid te halen in de gemeenteraad. Misschien is dit akkoord onder druk ontstaan omdat een falen van AWB zou kunnen leiden tot verlenging van de oude coalitie die ook na de verkiezingen toch nog een meerderheid heeft met 9 zetels. Dan zouden de lokale partijen weer buiten spel staan.
Nu is het afwachten wat voor inhoudelijk akkoord eruit komt rollen??!! Dat is nog niet bekend.